martes, 23 de octubre de 2012

1ª TROBADA FEAC-PRIMÀRIA: Dimarts, 30 d'Octubre de 2012

EL REFORÇ POSITIU 

Castigar o ensenyar a reflexionar.


“Si m’estimen, per què em castiguen?”

En Pere està assegut al pedrís, castigat sense pati. La Beth, la seva tutora, li
ha dit “pensa sobre el que has fet”. I ell, mentre veu jugar els companys, pensa
enrabiat:

I què vol que pensi? Sempre em castiguen, si em giro, si parlo, si corro. Avui ja
és la quarta vegada. Primer la mare m’ha deixat sense bici; però sé que em perdonaràsi li ho demano. És que només vol que faci el que ella diu, que sigui obedient!

Després, al cole, l’Eva m’ha castigat per córrer a l’escala. Però jo no era l'únic!
No sé com és que sempre m’enganxen a mi!.El profe de mates també m’ha renyat per distreure’m. Ha parlat amb mi, però lasituació sempre acaba igual: ell mana i jo he d’obeir.
I ara la Beth diu que he de “reflexionar”! Quina gràcia! Però la Beth és “guai”,
no m’agrada que s’enfadi amb mi.

La Beth arriba i li dona la mà mentre li diu:
- Vine, que parlarem. Què has pensat?
- No sé...Que tothom em castiga.
- Tothom?
- Sí, avui m’han castigat quatre vegades!
- I per què creus que et passa?
- Perquè no em porto bé. Sempre faig tonteries...
- Vols dir? Jo crec que ets un nen bo, sincer i intel·ligent que, de vegades, no
sap controlar-se.

En Pere se la mira amb els ulls com dues taronges.
- I estic segura que les persones que t’han castigat t’estimen. Saps? Volen
ajudar-te perquè els importes. El més fàcil per a ells seria no dir-te res.
- Si m’estimen, per què em castiguen?
- Estimar no és consentir. Quan et castiguen volen que te n’adonis del teu error.
Tots ens equivoquem a vegades! Però que fem una cosa malament no vol dir
que siguem tontos, ni males persones. Si ens adonem que ens equivoquem,
vol dir que podem fer-ho diferent.
- No sé.., és que jo... sóc així... mogut! - diu pensatiu.
- Doncs per aquí és per on podem començar!- exclama la tutora carinyosa
-Cadascú és com és, però podem canviar i millorar!
- La meva mare sempre em diu: “Pensa abans de fer les coses!”
- Sí, aquesta és una bona idea! Podries començar a posar-la en pràctica abans
de pujar les escales a gambades, per exemple. Què et sembla?
- Sí, això ho puc fer!

Feac. Fundació Escoles Cristianes de Catalunya. Revista 31.

1 comentario:

  1. Si esteu interessats en el tema, poseu-vos en contacte i demaneu material complementari.

    ResponderEliminar

Gràcies per la teva col-laboració.